Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego – Bożena Kudrycka

ukryte-spojrzenia-w-filmach-bernarda-bertolucciego-b-iext43142609Oglądaliście film Bernarda Bertolucciego „Ukryte pragnienia” z Liv Tyler? Już wtedy poczułam niepowtarzalny klimat. I choć film ten jest określany jako jeden ze słabszych utworów reżysera, to ja mam do dziś miłe i niezapomniane odczucia.

Ciekawa byłam reżysera. Sięgnęłam po „Ostatnie tango w Paryżu”, kupiłam książkę „Pod osłoną nieba” Paula Bowlesa, na podstawie której Bertolucci nagrał film pod takim samym tytułem. Również z nieukrytą przyjemnością przeczytałam książkę o Bertoluccim autorstwa Bożeny Kudryckiej „Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego”.

Utwór zawiera analizę ośmiu dzieł włoskiego reżysera. Dzięki temu czytelnik może przyjrzeć się bliżej procesowi dojrzewania reżysera, poznaje jego erudycję i głębię postrzegania świata i drugiego człowieka. Do tej pory nie powstała monografia w języku polskim. Tym bardziej warto poznać psychologię działania wielkiego twórcy podczas prac nad filmami.

Z książki można dowiedzieć  się, że reżyser bardzo cenił sobie współpracę z kontrowersyjnym Pierem Paolem Pasolinim, którego filmy mają specjalnego rodzaju duchowość. Wbrew pozorom jego kino jest głęboko religijne, unikające wszelkiego kontaktu z burżuazyjną kulturą, żywiące się własnym poczuciem dość kontrowersyjnej dla innych niewinności. Wspominam o nim, ponieważ sama interesuje się twórczością Pasoliniego.

Berotucci oprócz fascynacji włoskim kinem, był również zafascynowany francuską Nową Falą. Warto prześledzić ślady wpływu włoskiego i francuskiego w jego filmach między innymi w „Ostatnim tangu w Paryżu”, do którego obejrzenia gorąco zachęcam. W utworach reżysera można zaobserwować różne strategie adaptacji. Co mnie bardzo intrygowało. Chętnie weszłam w psychologię postrzegania przez Bertolucciego danego dzieła. Książka jest idealna dla koneserów dobrego kina i dobrych książek.

Bożena Kudrycka w książce przywołuje kontrowersyjne słowa Piera Paola Pasoliniego:

Te potwory łudzą się, że śmierć czyni wszystkich równymi. Nie wiedzą, że śmierć (takie jest usprawiedliwienie kościelnych fagasów) łamie, niszczy, zniekształca i wyróżnia. (…) jej cisza jest językiem zbyt zróżnicowanym byście mogli ją wykorzystać.

7358910-3

 

„Książka nie tylko znakomita pod względem intelektualnym, oryginalna, pełna inwencji, ale także bardzo dobrze napisana. Czyta się ją z niesłabnącym zainteresowaniem” – Alicja Helman


Za egzemplarz recenzencki dziękujemy wydawnictwu:

slowo-obraz_-terytoria

Komentarze

komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook IconTwitter IconŚledź nas n Instagramie!Śledź nas n Instagramie!

Korzystając z tej witryny akceptujesz politykę prywatności więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close