„Batman. Wszyscy kłamią” to kolejna już ciekawa propozycja od Portal Games. Jak łatwo się domyślić, będziemy przenosić się do Gotham City – miasta Batmana, Jokera, Pingwina i innych postaci znanych z uniwersum. Zarówno wydanie, jak i sama gra idealnie wpisuje się w dobrze znany klimat komiksów DC.
Gra należy do gier narracyjnych, w których będziemy wcielać się w rolę detektywa. Pod tym względem jest zbliżona do niedawno recenzowanych gier „Diuna” i „Śledztwa. Claire Harper na tropie”. Pomimo podobieństwa zasad, gra jest w totalnie innym klimacie, a wydawnictwo zadbało, byśmy rzeczywiście poczuli się jak mieszkańcy skorumpowanego Gotham City.
„Batman. Wszyscy kłamią” – wejdź do świata z komiksu
Komiksy z Batmanem w roli głównej to już prawdziwa klasyka! To jeden z najbardziej rozpoznawalnych superbohaterów na świecie. Dzięki kolorom, grafikom i dodanym kartom scen, o czym opowiem za moment, możemy tak jak Batman tropić złoczyńców, błąkać się po ciemnych zaułkach i rozmawiać z podejrzanymi, ale musimy uważać. To niebezpieczna i ryzykowna gra, a Gotham City to nie przyjemne miasteczko, w którym chciałoby się zamieszkać. Nie bez powodu gra ma tytuł „Batman. Wszyscy kłamią”. Co rusz będziemy odkrywać nowe poszlaki i postrzegać poznanych ludzi inaczej.
Z czym musimy się zmierzyć w grze?
Z grami detektywistycznymi, takimi jak „Batman. Wszyscy kłamią”, jest tak, że do wszystkiego trzeba dojść samemu. Liczy się dedukcja i wyciąganie wniosków na podstawie znalezionych dowodów i rozmów z podejrzanymi. Z tego powodu nie będę dokładnie opisywać, samej fabuły. To musicie odkryć na własną rękę. Opowiem jednak o tym, co znajdziecie w grze i jakie są ogólne zasady.
Na grę składają się cztery śledztwa – prolog i trzy rozdziały. Wprowadzenia do nich umieszczono w szarych kopertach. Na środku stołu ułożymy planszę gry z torem śledztwa. Po każdym podjętym tropie będziemy przesuwać znacznik. Im szybciej znajdziemy rozwiązanie zagadki, tym mniej się przesuniemy. Na planszy jest też kilka pustych okienek, na których będziemy umieszczać płytki z odwiedzanymi przez nas lokacjami. Kilka z nich mamy od razu. Są to śródmieście, posterunek policji, Gotham City Gazette i Urząd Miasta. Do tego w trakcie rozgrywki możemy uzyskać dostęp do podziemia, Batcave, więzienia Blackgate i Azylu Arkham. Dostać się do nich będziemy mogli, wykorzystując żetony dostępu. Każdy z graczy wciela się w jedną z postaci: Vicki Vale, Warrena Spaceya, Catwoman lub Harveya Bullocka.
Obok planszy musimy ułożyć zakrytą talię tropów, będziemy je odkrywać, kiedy nasze śledztwo będzie postępować. Musimy się też zarejestrować na stronie internetowej, gdzie znajdują się dodatkowe materiały. Ponadto są wspomniane karty scen. Teoretycznie nie są one niezbędne dla prowadzonego śledztwa, ale dodają smaczku całości. Poszczególne sceny z kart tropów są przedstawione w formie komiksu, co podkreśla klimat.
Dla kogo?
Przede wszystkim dla fanów komiksów i Batmana! Ta gra będzie dla nich prawdziwą gratką. Byłam zaskoczona, jak łatwo można oczyma wyobraźni przenieść się do Gotham City. Gra wymaga skupienia i umiejętności czytania między wierszami. Nie wszystko zawsze jest powiedziane wprost, więc usatysfakcjonowani będą gracze szukający intelektualnej rozrywki i czujący w sobie naturę detektywa. Producent zaznaczył, że gra jest dla osób powyżej 14 i tutaj się zgadzam. Pomimo tego, że mamy do czynienia z grą, to opisy na kartach nieraz są dość krwiste i makabryczne. Taka przemoc nie jest czymś, co jest dobre dla dzieci, także tego polecałabym się trzymać. Jednak starsi gracze przeżyją niezapomnianą przygodę.
Za egzemplarz do recenzji dziękujemy:
Marvelous, what a web site it is! This blog provides valuable data
to us, keep it up.