Komputeryzacja jest widoczna w każdym obszarze życia i raczej tego nie unikniemy. Informatyka jest obecna w szkole już od pierwszych lat edukacji. Jedną z umiejętności, jakie nabywają uczniowie, jest programowanie. „Młody programista. Nauka programowania w Scratchu” Witolda Kriesera to jeden z tytułów, które pomogą nauczyć się tego w sposób prosty i przyjemny.
Dla wielu uczniów program może się okazać w przyszłości bardzo przydatny, a jeśli do tego będą mieć odpowiednie materiały, przerodzi się w pasję. Witold Krieser przygotował książkę przejrzystą, która krok po kroku wprowadza w tajniki programowania. Poradzą sobie więc nawet rozpoczynający swoją przygodę z programem.
Mało tekstu dużo grafiki
To jedna z podstawowych zalet tej pozycji. Nie ma w niej zawiłych zdań i długich monologów. Są konkrety. I to podane w prosty i przejrzysty sposób. Mało tego, wszystko, o czym pisze autor, jest pokazane w formie graficznej. Oznacza to, że książka jest swego rodzaju instrukcją pokazującą, jaki przycisk w programie nacisnąć, by osiągnąć efekt. Ze Scratcha korzystają dzieci w wieku od 8 do 16 lat w wielu krajach, więc stworzenie książki, która zaspokoi różne potrzeby, może być wyzwaniem. Autorowi się to udało i jest coś dla początkujących, ale nie brakuje też zaawansowanych zadań i instrukcji, jakie usatysfakcjonują osoby, które dość biegle posługują się tym oprogramowaniem.
„Młody programista. Nauka programowania w Scratchu” – czego się nauczysz?
Jeśli nie znacie Scratcha, to tylko wspomnę, że jest to proste narzędzie do programowania, w którym tworzy się gry. Powstają poprzez dobieranie odpowiednich bloków. Jeżeli programu nie mamy, to wstęp książki poświęcono temu, jak go pobrać lub pracować na nim z poziomu przeglądarki. Następnie po kolei autor pokazuje kolejne instrukcje i to, w jaki sposób tworzy się skrypty. Nie musimy się więc obawiać tego, że nie znamy poszczególnych ikon – wszystkiego się dowiemy z czasem. Kiedy już będziemy mieć pewne podstawy, przechodzimy do tworzenia gier. Najpierw są one dość proste, później stopień zaawansowania rośnie.
Skuteczna pomoc w nauce programowania
Wystarczyło, że książkę przejrzałam raz, a już wiedziałam, że jest dobra. Podoba mi się jej prosta konstrukcja. Przetestowałam ją też w praktyce, a raczej nie ja, tylko sam zainteresowany, czyli uczeń szkoły podstawowej. Był nią zachwycony, zwłaszcza że brakowało mu pomysłów na nowe gry. Jest to doskonałym świadectwem tego, że tytuł ten będzie wsparciem z informatyki dla wielu uczniów.
Za egzemplarz do recenzji dziękujemy: