Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale tak jednoznaczna, jakby się w pierwszej chwili wydawało. Jest wielu milionerów, którzy deklarują, że nie przeczytali żadnej… lub co najwyżej kilka książek w życiu.
Jest też sporo — jak np. Bill Gates lub Warren Buffet, którzy mówią, że czytają dziesiątki książek rocznie. Zatem najpierw należy sobie zadać zupełnie inne pytanie.
Sukces w biznesie — jak go osiągnąć?
Dobry wynik biznesowy to połączenie ciężkiej pracy i umiejętności współpracowania z ludźmi. Istnieje wiele sposobów na odniesienie sukcesu w biznesie, a oto kilka wskazówek, które mogą okazać się w tym przydatne.
- Bądź miły dla innych
Po pierwsze musisz być życzliwy dla pracowników, partnerów biznesowych, klientów. Życzliwość wobec innych powinien wykazywać każdy lider lub menedżer. To cenna umiejętność, dzięki której ludzie czują się ze sobą bezpiecznie i komfortowo. Pomaga stworzyć środowisko sprzyjające współpracy i podążaniu w kierunku wspólnego celu, co przekłada się na budowanie stabilnej pozycji firmy.
2. Stale się dokształcaj — bierz udział w szkoleniach, czytaj książki biznesowe
To nie jest banalna sprawa. Im więcej wiesz o biznesie, tym bardziej będziesz skuteczny i łatwiej osiągniesz cel. Aby jak najlepiej wykorzystać swoją edukację, szukaj szkoleń, które skupiają się na obszarach, w których musisz się doskonalić bądź cię interesują. To samo dotyczy czytania książek o tematyce biznesowej: wybieraj tytuły mające związek z tym, co robisz lub pomagają zwiększające umiejętności w konkretnym obszarze. Książki o biznesie i jego różnych aspektach łatwo kupisz w każdej księgarni stacjonarnej albo internetowej.
Jeśli chodzi o czas poświęcony na samorozwój, dobrze jest, aby profesjonaliści przeznaczyli na ten cel co najmniej jedną godzinę dziennie. Pamiętaj jednak, że uczenie się nowych rzeczy jest procesem ciągłym, więc kontynuuj pracę nad doskonaleniem siebie również w trakcie swojej kariery!
3. Nie bądź chciwy
Nie przeceniaj wielkości pieniędzy, które możesz zarobić, pracując więcej godzin, w weekendy lub biorąc na siebie dodatkowe projekty. Naucz się mówić “nie”, to pomoże uniknąć wypalenia i utrzymać wysoki poziom energii. Pamiętaj przy tym o tym, by umiejętnie delegować obowiązki — nie zawsze trzeba wszystko robić samodzielnie.
4. Pewność siebie to podstawa, dlatego ubieraj się tak, abyś czuł się pewnie bez względu na sytuację, w jakiej się znajdujesz
Pewność siebie jest kluczowa w biznesie, więc ubierz się w sposób, który sprawi, że poczujesz się pewnie bez względu na sytuację, w której się znajdujesz. Istnieje kilka podstawowych zasad, którymi należy się kierować. Ubierz się tak, aby zrobić wrażenie i stosownie do okazji.
5. Możesz zarobić miliony w biznesie, nie będąc bezwzględnym
W naszym społeczeństwie istnieje bardzo popularny pogląd, że aby zarobić miliony w biznesie, trzeba być bezwzględnym, nieczułym i nieuczciwym. W rzeczywistości wielu ludzi sukcesu wcale się tak nie zachowuje! Możesz odnieść spektakularne wyniki w biznesie, nie będąc kłamcą, oszustem czy osobą chciwą. Zresztą opisuje to nie jedna książka.
Czym różni się świetna książka biznesowa od chłamu?
Jest jedna banalna zasada, jak ocenić, czy dana książka biznesowa jest dobra, czy zła. Wystarczy sprawdzić autora — jeżeli jest to teoretyk, to prawie na pewno jego książka jest słaba, lub przy odrobinie szczęścia — przeciętna. Jeżeli natomiast do pisania książki o biznesie bierze się rasowy przedsiębiorca, to można uznać, że ta książka będzie niosła za sobą wartość merytoryczną. Po co sięgnąć? Jest sporo rankingów książek biznesowych i możesz się nimi kierować.
Gdzie kupić najlepsze książki biznesowe?
Jest kilka wydawnictw specjalizujących się w literaturze biznesowej. Dobry tytuły są na przykład w wydawnictwie OS lub Expertia.com.pl. Te drugie wydawnictwo prowadzi Maciej Wieczorek — twórca programu Expert w Bentleyu.
W sprzedaży są zarówno książki polskich, jak i zagranicznych autorów. Przy czym chcąc rozwijać biznes w Polsce, w pierwszej kolejności warto sięgnąć po tytuły poświęcone krajowemu biznesowi.
Czy książki z kategorii psychologia są warte zainteresowania?
Właściwie każda kategoria książek luźno powiązanych z biznesem jest godna polecenia, jeżeli tylko mieści się w granicy zainteresowań. Może to być książka, w której autorzy piszą o sprzedaży, o zarządzaniu i prowadzeniu firmy, o tym jak otworzyć własną działalność gospodarczą — od tego, po jaką książkę sięgniesz, zależy, na jakim etapie rozwoju i kariery jesteś.
Poza tym książki to nie wszystko. Interesujące są też audiobooki, podcasty i kanały na YouTube. To łatwo przyswajalna wiedza do prowadzenia firmy. Książka w formie audio to coś, co oszczędza bardzo dużo czasu. Ponadto mając czytnik ebooków, na ten rodzaj nośnika też można spojrzeć.
Kilka słów na koniec na temat książek i nie tylko.
Pamiętaj, że przeczytanie książek to dopiero początek drogi. Nie czytasz ich w celu wysyłania pozytywnej energii w kosmos, tylko po to, aby mieć prawdziwe rezultaty. A po przeczytaniu nawet najlepszej książki, nic samo się nie wydarzy — także działaj i każdego dnia nabijaj punkty w tej biznesowej grze.