nawykDziś chciałabym Wam opowiedzieć o książce, która zmieniła mój punkt patrzenia na pewne kwestie dotyczące sposobu wprowadzania zmian w swoje życie. Propozycje autora książki „Piętrzenie nawyków. 97 małych zmian, które odmienią twoje życie” nie zawsze są innowacyjne. Bardzo często są to „oczywiste oczywistości”. Dlaczego zatem nie tak łatwo wprowadzić swoje życie na nowe, lepsze tory? 

 

Steve Scott w prosty i przystępny sposób, krok po kroku przedstawia mechanizmy rządzące ludzką psychiką i podświadomością. Wyjaśnia czytelnikom na czym polega idea piętrzenia nawyków oraz przedstawia krótko swoją sylwetkę. Następnie przechodzi do meritum, czyli wyróżnia 7 filarów, wokół których koncentruje swój wywód: wydajność, relacje międzyludzkie, finanse, porządek, duchowość i dobre samopoczucie psychiczne, zdrowie i aktywność fizyczna oraz wypoczynek. Wyjaśnia także różnice między drobną zmianą a mininawykiem.

Piętrzenie nawyków jest skuteczne, ponieważ za jego pomocą eliminujesz stres związany z próbą wprowadzenia zbyt wielu zmian naraz. Skupiasz się na jednym zajęciu, którego wykonanie zajmie Ci ok. 15-30 minut. 

W dalszej części książki Scott opisuje 8 elementów piętrzenia nawyków, po czym płynnie przechodzi do podsunięcia czytelnikom 97 przykładów życiowych zmian. W sferze wydajności proponuje m.in. zaplanowanie dnia i uszeregowanie zadań pod względem ważności, powiedzenie osobom trzecim o swoich planach i postanowieniach, pozbycie się rozpraszaczy czy też stosowanie zasady dwóch minut. W sferze relacji międzyludzkich: wysłanie optymistycznego esemesa do bliskiej naszemu sercu osoby, umawianie się na obiad lub kolację ze znajomymi, dzielenie inspiracjami. Jeśli zaś chodzi o finanse to Steve Scott proponuje czytanie artykułów na temat finansów, codziennie zapisywanie wydatków, rezygnację z niepotrzebnych newsletterów i katalogów reklamowych.

Nie myślcie sobie, że autor po zaaplikowaniu Wam 97 przykładów zmian pozostawi Was samych sobie. Scott prowadzi czytelników dalej za rękę – opisuje 8 kroków budowania procedury piętrzenia nawyków, podpowiada w jaki sposób wybrać „wyzwalacz” owej procedury i dokładnie przedstawia dwa przykłady piętrzenia nawyków – od teorii do praktyki. 

Zachęcam też żebyś zwrócił uwagę na to, dlaczego podejmuję każde działanie. Ogólnie rzecz biorąc: jeśli nie wiesz, dlaczego co robisz, najprawdopodobniej tego nie zrobisz.

Po przeczytaniu tej książki dowiecie się, jak działa piętrzenie nawyków, jakie daje korzyści i co zrobić żeby je w szybki i bezbolesny sposób opanować. Poradnik został napisany w bardzo optymistyczny sposób, po jego lekturze odnosi się wrażenie, że nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania. Obfituje w życiowe prawdy i dobre rady.  Autor poradnika pisze w pierwszej osobie, chcąc nawiązać z czytelnikiem nić porozumienia, pokazać mu, że mają takie same problemy i rozterki. Na samym końcu jest miejsce na notatki. Prawdziwą wisienką na torcie jest… adres mailowy autora „Piętrzenia nawyków”. Chce on osobiście poznać swoich Czytelników, za co dostał ode mnie wielkiego plusa. 

 

 

Za egzemplarz recenzencki dziękujemy wydawnictwu:

logo_sensus

helion_logo-kwadrat